Ιστορία της ανάγνωσης και των βιβλιοθηκών


Διδάσκων/ουσα: Θα ανακοινωθεί
Κωδικός Μαθήματος: BIB100
Κατεύθυνση Μαθήματος: Βιβλιοθηκονομίας
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Εξάμηνο: ΣΤ΄
ECTS: 4
Σύνολο Ωρών: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=26
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα εστιάζει στην ιστορία και την εξέλιξη της ανάγνωσης και των βιβλιοθηκών από την αρχαιότητα έως τη σημερινή εποχή με έμφαση στην Αναγέννηση, το Μπαρόκ, τον Διαφωτισμό και τη Βιομηχανική επανάσταση, με στόχο να διερευνηθούν η διαμόρφωση της αναγνωστικής συμπεριφοράς, η επίδραση των νέων κάθε φορά τεχνολογικών μέσων, η σχέση αναγνώστη – βιβλίου – βιβλιοθήκης, καθώς και ο ρόλος των κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και πολιτισμικών συνθηκών.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Ο φοιτητής/ η φοιτήτρια θα γνωρίσει τη διαμόρφωση και την εξέλιξη της αναγνωστικής συμπεριφοράς και των βιβλιοθηκών έτσι ώστε να μπορεί να κατανοήσει και να ερμηνεύσει τις σύγχρονες τάσεις αλλά και διαχρονικά ζητήματα, μεταξύ αυτών την ανάδειξη των βιβλιοθηκών.

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Η ανάγνωση στην αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Ρώμη,

2η εβδομάδα: Ανάγνωση και βιβλιοθήκες στον Μεσαίωνα,

3η εβδομάδα: Ανάγνωση και βιβλιοθήκες στο Βυζάντιο,

4η εβδομάδα: Αναγέννηση: Τυπογραφία και ανάγνωση.  Η μετάβαση από τη μεγαλόφωνη στη σιωπηλή ανάγνωση

5η εβδομάδα: Ανάγνωση και βιβλιοθήκες κατά την Αναγέννηση και το Μπαρόκ. H περίπτωση της Μαρκιανής Βιβλιοθήκης (Βενετία) και της Αμβροσιανής Βιβλιοθήκης (Μιλάνο)

6η εβδομάδα: Μεταρρύθμιση του Λούθηρου και ανάγνωση.

7η εβδομάδα: Ανάγνωση και εκπαίδευση, Ανάγνωση και επιστημονική Επανάσταση. Συγκρότηση βιβλιοθηκών 

8η εβδομάδα: Η ανάγνωση και οι βιβλιοθήκες κατά τον Διαφωτισμό

9η εβδομάδα: Η ανάγνωση κατά τη Βιομηχανική επανάσταση. Η «επανάσταση της ανάγνωσης». Ο ρόλος του μυθιστορήματος. Το γυναικείο αναγνωστικό κοινό. Γυναίκες και ανάγνωση

10η εβδομάδα: Οι βιβλιοθήκες κατά τη Βιομηχανική επανάσταση,

11η εβδομάδα: Αναγνωστικό κοινό και εκδοτική δραστηριότητα

12η εβδομάδα: Ανάγνωση και εξέλιξη των βιβλιοθηκών κατά τον 20ο αιώνα,

13η εβδομάδα: Επανάληψη. 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Cavallo, Guglielmo & Chartier, Roger επιμ. (2008), Ιστορία της ανάγνωσης στον δυτικό κόσμο, επιστημονική επιμέλεια – πρόλογος Χριστίνα Μπάνου, μτφρ. Αφροδίτη Θεοδωρακάνου – Ευγενία Τσελέντη – Μαρία Οικονομίδου - Μίλτος Καρκαζής, Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Chartier, Roger (1994), The Order of Books. Readers, Authors andLibraries in Europe between the Fourteenth and Eighteenth Centuries, μετ. Lydia G. Cochrane, Cambridge: Polity Press.
  • Gingburg, Carlo (1994), Το τυρί και τα σκουλήκια. Ο κόσμος ενός μυλωνά του 16ου αιώνα, μετ. Κώστας Κουρεμένος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
  • Lerner, Fred (1998), The Story of Libraries from the Invention of Writing to the Computer Age, New York – London: Continuum.
  • Μπίρκετς, Σβεν (1997), Οι ελεγείες του Γουτεμβέργιου. Η μοίρα της ανάγνωσης στην ηλεκτρονική εποχή, μετ. Λίλυ Εξαρχοπούλου, Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Paredi, Angelo (1981), Storia dell’ Ambrosiana, Milano: Neri Pozza Editore.
  • Στάικος, Κ. Σπ. (1996), Βιβλιοθήκη. Από την αρχαιότητα ως την Αναγέννηση και Σημαντικές Ουμανιστικές και Μοναστηριακές Βιβλιοθήκες, Αθήνα.
  • Στάικος, Κ. Σπ. (2012), Η ιστορία της Βιβλιοθήκης στον Δυτικό Πολιτισμό. Tόμος V. Από τον Πετράρχη στον Μιχαήλ Άγγελο, Αθήνα: Κότινος.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Για την βελτίωση και προαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας γίνεται χρήση νέων τεχνολογιών για την παράδοση του μαθήματος με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της ύλης αλλά και την διάδραση μεταξύ καθηγητή και φοιτητών. Προγράμματα αλλά και υλικοτεχνικός εξοπλισμός για την παρουσίαση διαφανειών του μαθήματος, χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για την επικοινωνία με τους φοιτητές και όποτε χρειάζεται εξειδικευμένα προγράμματα. Επίσης οργάνωση όλου του πληροφοριακού υλικού του μαθήματος σε πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για την καλύτερη ενημέρωση των φοιτητών

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτή εξέταση,  προαιρετική (όχι απαλλακτική) εργασία


Επιστροφή

Σημαντικές Δημοσιεύσεις

<< <
Απρίλιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Γραμματεία

Ιωάννου Θεοτόκη 72
26610 87418 / 87406 / 87423
archei@ionio.gr

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΙΠ

Ιωάννου Θεοτόκη 72
26610 87223
libraryloan@ionio.gr
library.ionio.gr

Ώρες λειτουργίας

Η γραμματεία είναι ανοικτή:
Δευτέρα-Παρασκευή: 9πμ έως 3μμ
Σάββατο & Κυριακή: Κλειστά

Για θέματα γραμματείας, επικοινωνείτε με την κα. Γάτσου Γεωργία καθημερινά κατά τις ώρες 9:00-11:00 το πρωί στα τηλέφωνα: 26610-87418/87406 και ηλεκτρονικά στα email: gatsou@ionio.gr, archei@ionio.gr

Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας