Σημασιολογική Επεξεργασία της Πληροφορίας
Διδάσκων/ουσα: Πούλος Μάριος
Κωδικός Μαθήματος: ARC000478
Κατεύθυνση Μαθήματος: Βιβλιοθηκονομίας
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Εξάμηνο: Η΄
ECTS: 5
Σύνολο Ωρών: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=26
Το μάθημα επιδιώκει να καλυφθούν διδακτικές ανάγκες των φοιτητών προπτυχιακού κύκλου με προσανατολισμό την Επιστήμη της Πληροφορίας. Σύμφωνα με τα παραπάνω δόθηκε έμφαση σε (3) τρεις τομείς. Στο πρώτο τομέα στην εισαγωγή, περιγράφεται η έννοια της πληροφορίας και η μεθοδολογική προσέγγιση της επεξεργασίας της δηλαδή ο συντακτικός και ο στατιστικός, ενώ στο πρώτο κεφάλαιο αναπτύσσονται οι ισχύουσες πρακτικές ανάκτησής της. Στο δεύτερο τομέα και ειδικότερα στο κεφάλαιο (2) γίνεται μια εκτενής αναφορά στη συντακτική επεξεργασία της πληροφορίας και ειδικότερα επί θεμάτων τεχνολογιών της πληροφορίας όπως σχημάτων μεταδεδομένων, μηχανισμού εξαγωγής συμπερασμάτων, μηχανών αναζήτησης με χρήση σημασιολογικών γλωσσών και τη θεμελιώδη ανάπτυξη συλλογιστικής και συμπερασματικής των μηχανών. Επίσης στο τέταρτο (4ο) κεφάλαιο αναπτύσσεται εκτενώς η έννοια της οντολογίας ως επίσης και οι γλώσσες γραφής της οντολογίας. Στον τρίτο τομέα και συγκεκριμένα στο τρίτο (3ο) κεφάλαιο αναπτύσσονται τομείς που a priori επιλύουν γλωσσικά διαλειτουργικά προβλήματα στις μεθοδολογίες της συντακτικής επεξεργασίας της πληροφορίας και αυτοί είναι οι η υπολογιστική και η ποσοτική γλωσσολογία. Τέλος στον τρίτο τομέα και ειδικότερα στα κεφάλαια (5) πέντε και (6) έξι αναπτύσσονται τις ταξινομικές μεθοδολογίες της πληροφορίας με στατιστική προσέγγιση ακολουθούμενες από τις αντίστοιχες εφαρμογές.
Στόχος του μαθήματος είναι να δώσει στους φοιτητές μια πλήρη και σφαιρική εικόνα της τρέχουσας, κάθε φορά, πραγματικότητας και των τάσεων στο χώρο των τεχνολογιών που υποστηρίζουν το έργο της εξαγωγής γνώσης και ιδιαιτέρως η στοχοθεσία των προαναφερόμενων ενοτήτων ήταν να δοθεί ένας ολοκληρωμένος χάρτης περί σημασιολογίας της πληροφορίας.
Βασική επιδίωξη του μαθήματος είναι να επιτρέψει στους μελλοντικούς επιστήμονες και επαγγελματίες της πληροφόρησης να είναι σε θέση αφενός μεν να διαχειριστούν σωστά τα θέματα επιλογών, εισαγωγής και χρήσης των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και αφετέρου να αναπτύξουν, ενδεχομένως, μελλοντικά ερευνητική δραστηριότητα στους συγκεκριμένους τομείς.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να: κατανοεί και να χειρίζεται εφαρμογές που σχετίζονται με την εξαγωγή γνώσης.
1η εβδομάδα: Εισαγωγή στη Σημασιολογική Επεξεργασία της Πληροφορίας
2η εβδομάδα: Συντακτική και Στατιστική προσέγγιση της Σημασιολογικής Επεξεργασίας της Πληροφορίας
3η εβδομάδα: Ζητήματα Ανάκτησης της Πληροφορίας
4η εβδομάδα: Μοντέλα ΑΠ και κατάταξη
5η εβδομάδα: Σημασιολογικά Μοντέλα (ΧΜL, DTD, RDF)
6η εβδομάδα: Αναπαράσταση Γνώσης
7η εβδομάδα: Μηχανισμοί εξαγωγής συμπερασμάτων
8η εβδομάδα: Μηχανές αναζήτησης Ιστού που βασίζονται στη σημασιολογία
9η εβδομάδα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες βασισμένες στη σημασιολογία
10η εβδομάδα: Ποσοτική & Υπολογιστική Γλωσσολογία
11η εβδομάδα: Αρχές κειμενικότητας
12η εβδομάδα: Οντολογικές Προσεγγίσεις- Διαμεσολαβητές (Agents)
13η εβδομάδα: Στατιστική Επεξεργασία της Πληροφορίας (Νευρωνικά Δίκτυα)
- Baixeries J., Hernández-Fernández A., Ferrer-i-Cancho R. (2012), Random models of Menzerath–Altmann law in genomes. Biosystems. 107 (3), 167–173.
- Carstens W. (2001). Text Linguistics: relevant linguistics? Poetics and linguistics; discources of war and conflict Conference. 588-595.
- Cutts, M. (2009). Oxford guide to plain English. 3rded. Oxford: Oxford University Press.
- Harispe S. et al. (2013). Semantic measures for the comparison of units of language, concepts or entities from text and knowledge base analysis. Arxiv. 1310. 1285. 1-159.
- Harispe, S. et al. (2013). The semantic measures library and toolkit: fast computation of semantic similarity and relatedness using biomedical ontologies. Bioinformatics. 30 (5). Oxford: Oxford University Press.
- Kornai A. (2008). Mathematical linguistics. [online]. Advanced Information and Knowledge Processing.
- White, A. S., Hacquard, V., & Lidz, J. (2018). Semantic information and the syntax of propositional attitude verbs. Cognitive science, 42(2), 416-456.
Πρόσωπο με πρόσωπο
Για την βελτίωση και προαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας γίνεται χρήση νέων τεχνολογιών για την παράδοση του μαθήματος με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της ύλης αλλά και την διάδραση μεταξύ καθηγητή και φοιτητών. Προγράμματα αλλά και υλικοτεχνικός εξοπλισμός για την παρουσίαση διαφανειών του μαθήματος, χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για την επικοινωνία με τους φοιτητές και όποτε χρειάζεται εξειδικευμένα προγράμματα. Επίσης οργάνωση όλου του πληροφοριακού υλικού του μαθήματος σε πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για την καλύτερη ενημέρωση των φοιτητών. Χρήση υπολογιστών για πρακτική άσκηση πάνω στο γνωστικό αντικείμενο
Γραπτή εξέταση
Επιστροφή
Σημαντικές Δημοσιεύσεις
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΙΠ
Ιωάννου Θεοτόκη 7226610 87223
libraryloan@ionio.gr
library.ionio.gr
Ώρες λειτουργίας
Η γραμματεία είναι ανοικτή:Δευτέρα-Παρασκευή: 9πμ έως 3μμ
Σάββατο & Κυριακή: Κλειστά
Για θέματα γραμματείας, επικοινωνείτε με την κα. Γάτσου Γεωργία καθημερινά κατά τις ώρες 9:00-11:00 το πρωί στα τηλέφωνα: 26610-87418/87406 και ηλεκτρονικά στα email: gatsou@ionio.gr, archei@ionio.gr