Εισαγωγή στην Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Πληροφόρησης


Διδάσκων/ουσα: Κωσταγιόλας Πέτρος
Κωδικός Μαθήματος: ARC0000000000000000001
Εναλ. Κωδικός: ΑΒ200
Κατεύθυνση Μαθήματος: Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 4
Διδακτικές Μονάδες: 4
Σύνολο Ωρών: 2
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=26
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα πραγματεύεται ζητήματα και αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών Πληροφόρησης. Ως εκ τούτου συζητείται η σημασία και το περιεχόμενο της Διοίκησης σε Αρχειακές Υπηρεσίες, Βιβλιοθήκες και Υπηρεσίες Πληροφόρησης καθώς και σε πολιτισμικούς οργανισμούς όπως τα Μουσεία. Το μάθημα ξεκινά με μια εισαγωγή στην ιστορία της διοικητικής επιστήμης με έμφαση στις γραφειοκρατίες και, στη συνέχεια, αναλύει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες: σχεδιασμός – προγραμματισμός σε Υπηρεσίες Πληροφόρησης, οργάνωση και οργανωτική δομή Υπηρεσιών Πληροφόρησης, Διεύθυνση / Ηγεσία, συντονισμός, έλεγχος, διοίκηση μέσω στόχων και συστήματα αξιολόγησης επίδοσης Υπηρεσιών Πληροφόρησης, τεχνικές διαχείρισης αλλαγών και καινοτομίας, καθώς και τεχνικές προάσπισης αξίας Υπηρεσιών Πληροφόρησης. Επίσης, στο μάθημα παρέχονται εισαγωγικές γνώσεις σχετικά με την οικονομική διαχείριση Υπηρεσιών Πληροφόρησης, τη διαχείριση ποιότητας και την ανάγκη για μετρήσεις έρευνες ανάγων χρηστών και σε ζητήματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού σε Υπηρεσίες Πληροφόρησης.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τη σημασία της Οργάνωσης και Διοίκησης στην ανάπτυξη και διαμόρφωση σύγχρονων και καινοτόμων υπηρεσιών πληροφόρησης
  • Κατανοεί με παραδείγματα τις έννοιες του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος των υπηρεσιών πληροφόρησης
  • Κατανοεί και παρέχει παραδείγματα από το χώρο των υπηρεσιών πληροφόρησης για τις έννοιες της αποδοτικότητας, παραγωγικότητας, αποτελεσματικότητας, ποιότητας και των επιδράσεων
  • Συμμετέχει στην ανάπτυξη σχεδιασμών τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο για μια υπηρεσία πληροφόρησης
  • Αναλύει και να αξιολογεί τη δομική οργάνωση μιας υπηρεσίας πληροφόρησης και ειδικά το οργανόγραμμα, τον εσωτερικό κανονισμό και τις περιγραφές θέσεων εργασίας
  • Κατανοεί τη σημασία της ηγεσίας και κάποιων βασικών στυλ ηγεσίας, καθώς και της υποκίνησης εργαζομένων σε υπηρεσίες πληροφόρησης
  • Κατανοεί τη σημασία και να παρέχει παραδείγματα εφαρμογής προγραμμάτων ελέγχου σε μια υπηρεσία πληροφόρησης
  • Κατανοεί τη σημασία των ερευνών ικανοποίησης χρηστών υπηρεσιών πληροφόρησης και τις βασικές μεθοδολογίες που τις συνοδεύουν
  • Κατανοεί τις βασικές προσεγγίσεις για τη διαχείριση της ποιότητας (έλεγχος ποιότητας – διασφάλιση ποιότητας – διαχείριση ποιότητας και διοίκηση ολικής ποιότητας) σε υπηρεσίες πληροφόρησης
  • Κατανοεί τις βασικές προσεγγίσεις για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού (προγραμματισμός – στελέχωση – εκπαίδευση – αξιολόγηση – αμοιβές) σε υπηρεσίες πληροφόρησης
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Επισκόπηση περιεχομένου του Μαθήματος και διευκρινήσεις για την αξιολόγηση-βαθμολόγηση

2η εβδομάδα: Η σημασία της Διοίκησης Υπηρεσιών Πληροφόρησης – Σύγχρονος ρόλος των Υπηρεσιών Πληροφόρησης και Λήψη Αποφάσεων

3η εβδομάδα: Ορισμοί και Ιστορική εξέλιξη της διοικητικής επιστήμης –σύγχρονη διοίκηση κατά Fayol

4η εβδομάδα: Περιβαλλοντική Ανάλυση (εσωτερικό & εξωτερικό περιβάλλον) – Ανάλυση Κοινωνικών Εταίρων – Ηθική & Δεοντολογία στη λήψη διοικητικών αποφάσεων

5η εβδομάδα: Οι Υπηρεσίες Πληροφόρησης ως Σύστημα – Αποδοτικότητα, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα, Ποιότητα και Επιδράσεις 

6η εβδομάδα: Ανάπτυξη Στρατηγικής και Μακροπρόθεσμων Σχεδιασμών σε Υπηρεσίες Πληροφόρησης – Δηλώσεις Οράματος, Αποστολής και Αξιών

7η εβδομάδα: Επιχειρησιακός και Λειτουργικός Σχεδιασμός σε Υπηρεσίες Πληροφόρησης – Παραδείγματα

8η εβδομάδα: Δομική και Λειτουργική Οργάνωση – Παραδείγματα Οργανογραμμάτων, Κανονισμών Λειτουργίας και Περιγραφών Θέσεων Εργασίας  

9η εβδομάδα: Ηγεσία και στυλ ηγεσίας σε υπηρεσίες πληροφόρησης. Υποκίνηση και Θεωρίες Υποκίνησης  

10η εβδομάδα: Έλεγχος και Συστήματα Ελέγχου για Υπηρεσίες Πληροφόρησης  - Παραδείγματα Δεικτών Ελέγχου

11η εβδομάδα: Διερεύνηση Ικανοποίησης Αναγκών αποδεκτών υπηρεσιών πληροφόρησης (Ερευνητές, Χρήστες, Επισκέπτες)

12η εβδομάδα: Οικονομική Ανάλυση – Προϋπολογισμός και Απολογισμός σε Υπηρεσίες Πληροφόρησης

13η εβδομάδα: Εισαγωγή στη Διαχείριση Ποιότητας – Εισαγωγή στη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Gwyer, R. (2009). Theory, research, and practice in library management 7: Influencing up. Library Management, 30(6/7), 479-486.
  • Kostagiolas, P. (2012). Managing intellectual capital in libraries: Beyond the balance sheet. Elsevier.
  • Kostagiolas, P. A., & Asonitis, S. (2009). Intangible assets for academic libraries: definitions, categorization and an exploration of management issues. Library Management, 30(6/7), 419-429.
  • Kostagiolas, P., Margiola, A., & Avramidou, A. (2011). A library management response model against the economic crisis: The case of public libraries in Greece. Library Review, 60(6), 486-500.
  • O'Connor, S. (Ed.). (2015). Library Management in Disruptive Times: Skills and knowledge for an uncertain future. Facet Publishing.
  • Singh, K. P., & Chander, H. (2014). Publication trends in library and information science: A bibliometric analysis of Library Management journal. Library Management, 35(3), 134-149.
  • Walton, G. (2007). Theory, research and practice in library management 3: Diversification. Library management, 28(6/7), 428-436.
  • Walton, G. (2007). Theory, research and practice in library management 1: Flexibility. Library management, 28(3), 165-171.
  • Walton, G. (2008). Theory, research, and practice in library management 4: creativity. Library management, 29(1/2), 125-131.
  • Walton, G. (2009). Theory, research, and practice in library management 6: Managing uncertainty through scenario planning. Library Management, 30(4/5), 334-341.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Για την βελτίωση και προαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας γίνεται χρήση νέων τεχνολογιών για την παράδοση του μαθήματος με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της ύλης αλλά και την διάδραση μεταξύ καθηγητή και φοιτητών. Προγράμματα αλλά και υλικοτεχνικός εξοπλισμός για την παρουσίαση διαφανειών του μαθήματος, χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για την επικοινωνία με τους φοιτητές και όποτε χρειάζεται εξειδικευμένα προγράμματα.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Υποχρεωτικές Εξετάσεις, προαιρετικές ασκήσεις (οι εκφωνήσεις παρέχονται στην αρχή του εξαμήνου) και προαιρετική εργασία μαθήματος. Για την εργασία παρέχεται Οδηγός Εκπόνησης Εργασιών Μαθήματος.


Επιστροφή

Σημαντικές Δημοσιεύσεις

<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Σήμερα, Δευτέρα 09-12-2024
Προσεχώς

Γραμματεία

Ιωάννου Θεοτόκη 72
26610 87418 / 87406 / 87423 / 87445
archei@ionio.gr

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΙΠ

Ιωάννου Θεοτόκη 72
26610 87223
libraryloan@ionio.gr
library.ionio.gr

Ώρες λειτουργίας

Η γραμματεία είναι ανοικτή:
Δευτέρα-Παρασκευή: 9πμ έως 3μμ
Σάββατο & Κυριακή: Κλειστά

Για θέματα γραμματείας, επικοινωνείτε με την κα. Γάτσου Γεωργία καθημερινά κατά τις ώρες 9:00-11:00 το πρωί στα τηλέφωνα: 26610-87418/87406 και ηλεκτρονικά στα email: gatsou@ionio.gr, archei@ionio.gr

Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας