Η Συνέλευση Τμήματος (Σ.Τ.) του ΤABM της 22ης Ιουλίου 2022 αποφάσισε να εκδώσει το παρακάτω ψήφισμα σχετικά με το σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘ με τίτλο: «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις» που έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Ψήφισμα
Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου
για την απόρριψη του υπό συζήτηση νομοσχεδίου,
συμπεριλαμβανομένων και των άρθρων για τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες
Το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου απορρίπτει στο σύνολό του το νομοσχέδιο που αυτές τις ημέρες είναι υπό συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων, συμπεριλαμβανομένων των άρθρων για τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, καθώς (μεταξύ άλλων) με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο:
- Πλήττεται και καταργείται το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου και συρρικνώνεται η δημοκρατική αντιπροσώπευση στη διοίκησή του
- Χάνεται ο δημόσιος χαρακτήρας του, καθώς το Πανεπιστήμιο θα λειτουργεί ως ιδιωτική επιχείρηση, αφού αποκόπτονται οι χρηματοδοτήσεις και υποκαθίστανται με έσοδα από δίδακτρα και άλλες επιχειρηματικού τύπου προσεγγίσεις
- Περιορίζονται οι ακαδημαϊκές ελευθερίες, διασπάται ο ενιαίος χαρακτήρας των πτυχίων και μετατρέπεται η ΕΘΑΑΕ σε όργανο επιβολής καταργήσεων/συγχωνεύσεων ακαδημαϊκών μονάδων με άξονα την εξοικονόμηση πόρων
- Η έρευνα ενισχύεται à la carte με γνώμονα την εμπορικότητα και τίθενται σε δυσμένεια οι «μη εμπορικές» επιστήμες, συμπεριλαμβανομένων των ανθρωπιστικών σπουδών
- Τα περιφερειακά Πανεπιστήμια όχι μόνο δεν ενισχύονται αλλά περιθωριοποιούνται ακόμη περισσότερο
- Οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες βάλλονται και υπονομεύεται η ορθή και αποτελεσματική τους λειτουργία
Καλούμε τη Βουλή των Ελλήνων να απορρίψει το νομοσχέδιο και το Υπουργείο Παιδείας να πράξει το αυτονόητο: να σχεδιάσει το επόμενο βήμα για το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο και για τις βιβλιοθήκες του με αδιαπραγμάτευτους άξονες τον δημόσιο χαρακτήρα του Ελληνικού Πανεπιστημίου, τη δημοκρατία, την ακαδημαϊκή δεοντολογία, τη συμμετοχή όλων, τη διαφάνεια και τον υγιή, γόνιμο και ανοικτό διάλογο.