Κοινωνικά Δίκτυα


Διδάσκοντες: Σφακάκης Μιχάλης
Κωδικός Μαθήματος: MTF212
Κατηγορία Μαθήματος: Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DALS263/
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα πραγματεύεται θέματα των κοινωνικών δικτύων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία ανάλυσης και μελέτης των κοινωνικών δικτύων. Ειδικότερα, η μελέτη των κοινωνικών δικτύων εστιάζει σε τεχνικές και μεθόδους για την ποιοτική και ποσοτική ανάδειξη της ατομικής και συλλογικής συμπεριφοράς των μελών τους, καθώς και των αλληλεπιδράσεων τους, διερευνώντας και συσχετίζοντας τις δομές τους με κοινωνικά φαινόμενα και διεργασίες.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αφενός να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες και αρχές των κοινωνικών δικτύων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφετέρου να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν μεθόδους και εργαλεία ανάλυσης και μελέτης των κοινωνικών δικτύων.

 

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα έχουν την ικανότητα να:

  • Διατυπώνουν τα κύρια εννοιολογικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών δικτύων ως κοινωνικές δομές
  • Περιγράφουν τη βασική τυπολογία και χαρακτηριστικά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως μέσων ανάπτυξης των κοινωνικών δικτύων
  • Αναπαριστούν και εκφράζουν ένα κοινωνικό δίκτυο με στοιχεία και έννοιες της Θεωρίας Γράφων

·         Εφαρμόζουν τεχνικές Ανάλυσης για την απεικόνιση και ποσοτικοποίηση των σχέσεων και των ροών ανάμεσα στους συντελεστές των Κοινωνικών Δικτύων

·         Αναγνωρίσουν κοινωνικούς δεσμούς, θέματα κοινωνικού περιβάλλοντος και κοινωνικής εξισορρόπησης, καθώς και φαινόμενα δημοφιλίας και Διάχυσης Πληροφορίας στα Κοινωνικά Δίκτυα

·         Ερμηνεύσουν την ατομική και συλλογική συμπεριφορά των μελών τους, καθώς και των αλληλεπιδράσεων τους, διερευνώντας και συσχετίζοντας τις δομές τους με κοινωνικά φαινόμενα και διεργασίες

·         Χρησιμοποιούν εργαλεία ανάλυσης δικτύων

Περιεχόμενο (Syllabus):

Το περιεχόμενο του μαθήματος έχει ως ακολούθως: 

1η Εβδομάδα: Εισαγωγή στα κοινωνικά δίκτυα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κύρια εννοιολογικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών δικτύων ως κοινωνικές δομές.

2η Εβδομάδα: Βασική τυπολογία και χαρακτηριστικά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακή ταυτότητα

3η Εβδομάδα: Στοιχεία Θεωρίας Γράφων και αναπαράσταση κοινωνικών δικτύων. Παρουσίαση κύριων εννοιών όπως, διαδρομή (walk), μονοπάτι (path), κύκλος (cycle), ελάχιστο μονοπάτι, συνδεδεμένος γράφος (connencted graph), συστατικά γράφου, βαθμός κόμβου και γείτονας, διάμετρος.

4η Εβδομάδα: Αναζήτησης Κατά Βάθος (DFS - Depth-first search) και Αναζήτηση κατά πλάτος (BFS - Breadth-first search) στο γράφο. Συντομότερο μονοπάτι και αλγόριθμος Dijkstra.

5η Εβδομάδα: Παρουσίαση εργαλείων ανάλυσης δικτύων και εξάσκηση στο εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί στο μάθημα, ενδεικτικά αναφέρεται το Gephi.

6η Εβδομάδα: Μετρικές κεντρικότητας, όπως Βαθμού (Degree), εγγύτητας (Closeness), Decay, and ενδιαμεσικότητας (Betweenness)

7η Εβδομάδα: Ιδιότητες και μοντέλα δικτύων (τυχαίοι γράφοι και το μοντέλο των Erdős–Rényi, δίκτυα μικρού κόσμου, επιλεκτικής προσκόλλησης” (Preferential Attachment)) 

8η Εβδομάδα: Κοινωνικοί Δεσμοί (Ισχυροί και Ασθενείς Δεσμοί, Τριαδική κλειστότητα, συντελεστής ομαδοποίησης (clusteringcoefficient), γέφυρες, κ.λπ.)

9η Εβδομάδα: Θέματα Κοινωνικού Περιβάλλοντος (Ομοφιλία, Συμμετοχή σε Ομάδες, Διαχωρισμός)

10η Εβδομάδα: Η Δομή του Παγκόσμιου Ιστού (Ανάλυση Συνδέσμων, Αναζήτηση στον Ιστό)

11η Εβδομάδα: Φαινόμενα Δημοφιλίας (Power laws, Rich-get-richer Μοντέλα, Φαινόμενα Long Tail)

12η Εβδομάδα: Διάχυση Πληροφορίας στα Κοινωνικά Δίκτυα (Μοντέλα Διάχυσης, Ο ρόλος των Ομάδων και των Ασθενών Δεσμών)

13η Εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση, συζήτηση και προβληματισμοί 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  1. Zafarani, R., Abbasi, M., & Liu, H. (2014). “Social Media Mining: An Introduction”. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139088510
  2. Newman, Mark (2018), “Networks”, 2nd edn., Oxford, https://doi.org/10.1093/oso/9780198805090.001.0001
  3. Bondy, J. A. and Murty, U.S.R. (1976). “Graph theory with applications” (Vol. 290), MacMillan London
  4. West, D.B. (2001). “Introduction to graph theory”, (vol. 2), Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  5. Erdös, P. and Rényi, (1959) “On Random Graphs”, Publicationes Mathematicae, 6 (3–4): 290–297. doi:10.5486/PMD.1959.6.3-4.12.
  6. Erdös, P. and Rényi, (1960) “On the Evolution of Random Graphs,” Publication of the Mathematical Institute of the Hungarian Academy of Sciences 5:17–61.
  7. Erdös, P. and Rényi, (1961) “On the Strength of Connectedness of a Random Graph,” ActaMathamatica Academy of Sciences of Hungarica 12:261–267.
  8. Bollobás, B. (2001). Random Graphs (2nd ed.). Cambridge University Press. ISBN 0-521-79722-5
  9. Milgram, S. (1967). “The Small‐World Problem,” Psychology Today 2:60–67.
  10. Adamic, L.A. (1999). “The SmallWorldWeb”, in Proceedings of the ECDL. Lecture Notes in Computer Science 1696, Berlin: Springer‐Verlag.
  11. Backstrom, L., P. Boldiy, M. Rosay, .J. Ugander S. Vignay (2012) “Four Degrees of Separation” arXiv 1111.4570v3
  12. Johan Ugander, Brian Karrer, Lars Backstrom, and Cameron. Marlow, (2011). “The anatomy of the facebook social graph”, Published in arXiv.org. https://doi.org/10.48550/arXiv.1111.4503.
  13. Chung, F., and L. Lu (2002) The Average Distances in Random Graphs with Given Expected Degrees, Proceedings of the National Academy of Sciences 99:15879 15882.
  14. Golub, B. and M.O.Jackson (2012) ``Network Structure and the Speed of Learning: Measuring Homophily Based on its Consequences,’’ Annals of Economics and Statistics 107/108 July‐Dec., 2012.
  15. Jackson, M.O. (2008) Average Distance, Diameter, and Clustering in Social Networks with Homophily, arXiv:0810.2603v1, in the Proceedings of the Workshop in Internet and Network Economics (WINE 2008), Lecture Notes in Computer Science, Edited by C. Papadimitriou and S. Zhang, Springer Verlag, Berlin Heidelberg.
  16. Albert, R., H. Jeong, and A.L. Barabási (1999) “Diameter of the World Wide Web,” Nature 401:130–131.
  17. Mohammad Ali Abbasi, Sun-Ki Chai, Huan Liu, and Kiran Sagoo, (2012). “Real-world behavior analysis through a social media lens”, Social Computing, Behavioral-Cultural Modeling and Prediction, Springer, pp. 18–26.
  18. Anagnostopoulos, A., Kumar, R. and Mahdian, M. (2008). “Influence and correlation in social networks”, Proceedings of the 14th ACM SIGKDD international conference on Knowledge Discovery and Data Mining, ACM, pp. 7–15
  19. Broder, A., Kumar, R., Maghoul, F., Raghavan, P., Rajagopalan, S., Stata, R., Tomkins, A., and Wiener, J. (2000). “Graph structure in the web”, Computer networks 33, no. 1, 309–320.
  20. Chen, J., Geyer, W., Dugan, C., Muller, M. and Guy, I. (2009). “Make new friends, but keep the old: recommending people on social networking sites”, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp. 201–210.
  21. Christakis, N. and Fowler, J. (2009). “Connected: The surprising power of our social networks and how they shape our lives”, Norsk epidemiologi= Norwegian Journal of Epidemiology 19, no. 1, 5.

 

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Social Network Analysis and Mining, Springer (https://link.springer.com/journal/13278).

Social Networks, Elsevier (https://www.sciencedirect.com/journal/social-networks).

New Media & Society, SAGE (https://journals.sagepub.com/home/NMS)

Journal of Librarianship and Information Science (JOLIS), SAGE (https://journals.sagepub.com/home/LIS).

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.

 

Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη): δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.

 

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM & ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses): έντεκα (11) διαλέξεις

LL_COURSES_ICT_USAGE:

Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου  (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.) & Πλατφόρμα Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.

Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.

Χρήση ψηφιακών βάσεων δεδομένων και ευρετηρίων αναζήτησης και ανάκτησης της επιστημονικής πληροφορίας μέσω HEAL-Link

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Ατομική, απαλλακτική γραπτή εργασία. Παρουσίαση εργασίας στην εξεταστική περίοδο

 

Κριτήρια-οδηγίες: Οδηγίες για την εργασία (δομή εργασίας, μεθοδολογία, δήλωση θέματος εργασίας, παράδοση εργασίας, παρουσίαση εργασίας, κριτήρια αξιολόγησης) υπάρχουν σε ειδικό αρχείο αναρτημένο στην πλατφόρμα opencourses του Ιονίου Παν/μίου, στο μάθημα.

 

Στο τρίτο μάθημα αφιερώνεται μια ώρα για την εκπόνηση των εργασιών και την επιλογή του θέματος και καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου υπάρχει επικοινωνία με τους φοιτητές για την εκπόνηση της εργασίας, καθώς και για απορίες που τυχόν έχουν


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας