Το μάθημα πραγματεύεται θέματα των κοινωνικών δικτύων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία ανάλυσης και μελέτης των κοινωνικών δικτύων. Ειδικότερα, η μελέτη των κοινωνικών δικτύων εστιάζει σε τεχνικές και μεθόδους για την ποιοτική και ποσοτική ανάδειξη της ατομικής και συλλογικής συμπεριφοράς των μελών τους, καθώς και των αλληλεπιδράσεων τους, διερευνώντας και συσχετίζοντας τις δομές τους με κοινωνικά φαινόμενα και διεργασίες.
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αφενός να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες και αρχές των κοινωνικών δικτύων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφετέρου να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν μεθόδους και εργαλεία ανάλυσης και μελέτης των κοινωνικών δικτύων.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα έχουν την ικανότητα να:
· Εφαρμόζουν τεχνικές Ανάλυσης για την απεικόνιση και ποσοτικοποίηση των σχέσεων και των ροών ανάμεσα στους συντελεστές των Κοινωνικών Δικτύων · Αναγνωρίσουν κοινωνικούς δεσμούς, θέματα κοινωνικού περιβάλλοντος και κοινωνικής εξισορρόπησης, καθώς και φαινόμενα δημοφιλίας και Διάχυσης Πληροφορίας στα Κοινωνικά Δίκτυα · Ερμηνεύσουν την ατομική και συλλογική συμπεριφορά των μελών τους, καθώς και των αλληλεπιδράσεων τους, διερευνώντας και συσχετίζοντας τις δομές τους με κοινωνικά φαινόμενα και διεργασίες · Χρησιμοποιούν εργαλεία ανάλυσης δικτύων |
Το περιεχόμενο του μαθήματος έχει ως ακολούθως:
1η Εβδομάδα: Εισαγωγή στα κοινωνικά δίκτυα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κύρια εννοιολογικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών δικτύων ως κοινωνικές δομές.
2η Εβδομάδα: Βασική τυπολογία και χαρακτηριστικά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακή ταυτότητα
3η Εβδομάδα: Στοιχεία Θεωρίας Γράφων και αναπαράσταση κοινωνικών δικτύων. Παρουσίαση κύριων εννοιών όπως, διαδρομή (walk), μονοπάτι (path), κύκλος (cycle), ελάχιστο μονοπάτι, συνδεδεμένος γράφος (connencted graph), συστατικά γράφου, βαθμός κόμβου και γείτονας, διάμετρος.
4η Εβδομάδα: Αναζήτησης Κατά Βάθος (DFS - Depth-first search) και Αναζήτηση κατά πλάτος (BFS - Breadth-first search) στο γράφο. Συντομότερο μονοπάτι και αλγόριθμος Dijkstra.
5η Εβδομάδα: Παρουσίαση εργαλείων ανάλυσης δικτύων και εξάσκηση στο εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί στο μάθημα, ενδεικτικά αναφέρεται το Gephi.
6η Εβδομάδα: Μετρικές κεντρικότητας, όπως Βαθμού (Degree), εγγύτητας (Closeness), Decay, and ενδιαμεσικότητας (Betweenness)
7η Εβδομάδα: Ιδιότητες και μοντέλα δικτύων (τυχαίοι γράφοι και το μοντέλο των Erdős–Rényi, δίκτυα μικρού κόσμου, επιλεκτικής προσκόλλησης” (Preferential Attachment))
8η Εβδομάδα: Κοινωνικοί Δεσμοί (Ισχυροί και Ασθενείς Δεσμοί, Τριαδική κλειστότητα, συντελεστής ομαδοποίησης (clusteringcoefficient), γέφυρες, κ.λπ.)
9η Εβδομάδα: Θέματα Κοινωνικού Περιβάλλοντος (Ομοφιλία, Συμμετοχή σε Ομάδες, Διαχωρισμός)
10η Εβδομάδα: Η Δομή του Παγκόσμιου Ιστού (Ανάλυση Συνδέσμων, Αναζήτηση στον Ιστό)
11η Εβδομάδα: Φαινόμενα Δημοφιλίας (Power laws, Rich-get-richer Μοντέλα, Φαινόμενα Long Tail)
12η Εβδομάδα: Διάχυση Πληροφορίας στα Κοινωνικά Δίκτυα (Μοντέλα Διάχυσης, Ο ρόλος των Ομάδων και των Ασθενών Δεσμών)
13η Εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση, συζήτηση και προβληματισμοί
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Social Network Analysis and Mining, Springer (https://link.springer.com/journal/13278).
Social Networks, Elsevier (https://www.sciencedirect.com/journal/social-networks).
New Media & Society, SAGE (https://journals.sagepub.com/home/NMS)
Journal of Librarianship and Information Science (JOLIS), SAGE (https://journals.sagepub.com/home/LIS).
Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.
Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη): δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM & ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses): έντεκα (11) διαλέξεις
Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.) & Πλατφόρμα Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.
Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.
Χρήση ψηφιακών βάσεων δεδομένων και ευρετηρίων αναζήτησης και ανάκτησης της επιστημονικής πληροφορίας μέσω HEAL-Link
Ατομική, απαλλακτική γραπτή εργασία. Παρουσίαση εργασίας στην εξεταστική περίοδο
Κριτήρια-οδηγίες: Οδηγίες για την εργασία (δομή εργασίας, μεθοδολογία, δήλωση θέματος εργασίας, παράδοση εργασίας, παρουσίαση εργασίας, κριτήρια αξιολόγησης) υπάρχουν σε ειδικό αρχείο αναρτημένο στην πλατφόρμα opencourses του Ιονίου Παν/μίου, στο μάθημα.
Στο τρίτο μάθημα αφιερώνεται μια ώρα για την εκπόνηση των εργασιών και την επιλογή του θέματος και καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου υπάρχει επικοινωνία με τους φοιτητές για την εκπόνηση της εργασίας, καθώς και για απορίες που τυχόν έχουν