Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας


Διδάσκοντες: Κωσταγιόλας Πέτρος, Παππάς Θεόδωρος
Κωδικός Μαθήματος: MTF204
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Εξάμηνο: Α΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DALS239/
Σύντομη Περιγραφή:

Το Μεταπτυχιακό Μάθημα «Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας» περιλαμβάνει δύο βασικές θεματικές ενότητες: Η πρώτη αναφέρεται στα βασικά θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα μεθοδολογίας έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, η δεύτερη πραγματεύεται προσεγγίσεις μεθοδολογίας έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σκοπός του Μαθήματος «Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας» είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με θέματα μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Η μεθοδολογία έρευνας εξετάζεται πολύπλευρα έτσι ώστε οι φοιτητές /τριες να καλύψουν επιμέρους οπτικές και προσεγγίσεις, οι οποίες συνάδουν με τη φυσιογνωμία του συγκεκριμένου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για την Διαχείριση και ανάδειξη της Πολιτικής Πληροφορίας. Επιπρόσθετα, έμφαση δίδεται σε σύγχρονες τεχνικές για την αναζήτηση της επιστημονικής βιβλιογραφίας σε διεθνείς βάσεις δεδομένων, και επιστημονικά ευρετήρια. Η συνολική σύγχρονη θεώρηση που παρέχεται μαζί με την συζήτηση για την συγγραφή επιστημονικών εργασιών παρέχει πολύτιμε γνώσεις αλλά και προετοιμάζει τους φοιτητές μας για τη δόμηση και τη συγγραφή των Διπλωματικών Εργασιών τους, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της φοίτησής τους.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν: 

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών επιστημονικής έρευνας

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση ζητημάτων ηθικής και δεοντολογίας της επιστημονικής έρευνας

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της σημασίας της βιβλιογραφίας στο πλαίσιο της επιστημονικής έρευνας

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της χρήσης πηγών επιστημονικής πληροφόρησης, στο πλαίσιο διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας 

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση μεθόδων ποιοτικών ερευνών

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση μεθόδων ποσοτικών ερευνών

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του σχεδιασμού έρευνας

Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση τη

Περιεχόμενο (Syllabus):

Η εβδομαδιαία διάρθρωση του Μαθήματος έχει ως ακολούθως: 

  • 1η Εβδομάδα: Χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας
  • 2η Εβδομάδα: Επιλογή και διατύπωση του θέματος
  • 3η Εβδομάδα: Αναζήτηση και συγκέντρωση του βιβλιογραφικού υλικού
  • 4η Εβδομάδα: Βάσεις δεδομένων – Επιστημονικά Περιοδικά
  • 5η Εβδομάδα: Επιστημονική έρευνα και νέες τεχνολογίες
  • 6η Εβδομάδα: Χρήση της βιβλιογραφίας
  • 7η Εβδομάδα: Διάρθρωση της επιστημονικής εργασίας
  • 8η Εβδομάδα: Δομή και συλλογιστική της επιστημονικής εργασίας
  • 9η Εβδομάδα: Παραπομπές και σημειώσεις
  • 10η Εβδομάδα: Συγγραφή Επιστημονικής Εργασίας
  • 11η Εβδομάδα: Παραδείγματα Έρευνας: Κοινωνικών Επιστημών
  • 12η Εβδομάδα: Παραδείγματα Έρευνας: Ανθρωπιστικών Επιστημών
  • 13η Εβδομάδα: Παρουσίαση και αξιολόγηση εργασιών.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Judith Bell (1997), Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας, μτφρ. Αναστασία Ρήγα, Αθήνα, Gutenberg·

Louis Cohen – Lawrence Manion (2000), Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, μτφρ. Χ. Μητσοπούλου – Μ. Φιλοπούλου, Αθήνα, Μεταίχμιο·

Umberto Eco (1994), Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία, μτφρ. Μαριάννα Κονδύλη, Αθήνα, Νῆσος·

  1. Howard – J. Sharp (1996), Η επιστημονική μελέτη. Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών, μτφρ. Βασιλικὴ Νταλάκου, Αθήνα, Gutenberg·

Colin Robson (2007), Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές, μτφρ. Β. Νταλάκου – Κ. Βασιλικού, Αθήνα, Gutenberg·

Θ.Γ. Παππάς (2016), Η μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες, 2η έκδοση αναθεωρημένη, με προσθήκες και διορθώσεις, Αθήνα, Καρδαμίτσα.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Behavior Research Methods

Journal of Mixed Methods Research

Organizational Research Methods

Sociological Methods and Research

Survey Research Methods

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.

Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο: δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM): έντεκα (11) διαλέξεις 

Χρήση ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses του Ιονίου Πανεπιστημίου

LL_COURSES_ICT_USAGE:

Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου  (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.)

Χρήση Πλατφόρμας Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.

Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

το τέλος του εξαμήνου:

 Ι. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (50%) με έμφαση στις Κοινωνικές Επιστήμες

ΙΙ. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (50%) με έμφαση στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες

Παρέχεται αναλυτικός οδηγός / κατευθύνσεις για την εκπόνηση και αξιολόγηση των ατομικών εργασιών, ο οποίος είναι διαθέσιμος στους/στις φοιτητές /τριες από την αρχή του διδακτικού εξαμήνου


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας