Το Μεταπτυχιακό Μάθημα «Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας» περιλαμβάνει δύο βασικές θεματικές ενότητες: Η πρώτη αναφέρεται στα βασικά θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα μεθοδολογίας έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, η δεύτερη πραγματεύεται προσεγγίσεις μεθοδολογίας έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Σκοπός του Μαθήματος «Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας» είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με θέματα μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Η μεθοδολογία έρευνας εξετάζεται πολύπλευρα έτσι ώστε οι φοιτητές /τριες να καλύψουν επιμέρους οπτικές και προσεγγίσεις, οι οποίες συνάδουν με τη φυσιογνωμία του συγκεκριμένου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για την Διαχείριση και ανάδειξη της Πολιτικής Πληροφορίας. Επιπρόσθετα, έμφαση δίδεται σε σύγχρονες τεχνικές για την αναζήτηση της επιστημονικής βιβλιογραφίας σε διεθνείς βάσεις δεδομένων, και επιστημονικά ευρετήρια. Η συνολική σύγχρονη θεώρηση που παρέχεται μαζί με την συζήτηση για την συγγραφή επιστημονικών εργασιών παρέχει πολύτιμε γνώσεις αλλά και προετοιμάζει τους φοιτητές μας για τη δόμηση και τη συγγραφή των Διπλωματικών Εργασιών τους, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της φοίτησής τους. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν: · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών επιστημονικής έρευνας · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση ζητημάτων ηθικής και δεοντολογίας της επιστημονικής έρευνας · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της σημασίας της βιβλιογραφίας στο πλαίσιο της επιστημονικής έρευνας · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της χρήσης πηγών επιστημονικής πληροφόρησης, στο πλαίσιο διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση μεθόδων ποιοτικών ερευνών · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση μεθόδων ποσοτικών ερευνών · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του σχεδιασμού έρευνας |
Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση τη
Η εβδομαδιαία διάρθρωση του Μαθήματος έχει ως ακολούθως:
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Judith Bell (1997), Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας, μτφρ. Αναστασία Ρήγα, Αθήνα, Gutenberg·
Louis Cohen – Lawrence Manion (2000), Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, μτφρ. Χ. Μητσοπούλου – Μ. Φιλοπούλου, Αθήνα, Μεταίχμιο·
Umberto Eco (1994), Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία, μτφρ. Μαριάννα Κονδύλη, Αθήνα, Νῆσος·
Colin Robson (2007), Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές, μτφρ. Β. Νταλάκου – Κ. Βασιλικού, Αθήνα, Gutenberg·
Θ.Γ. Παππάς (2016), Η μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες, 2η έκδοση αναθεωρημένη, με προσθήκες και διορθώσεις, Αθήνα, Καρδαμίτσα.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Behavior Research Methods
Journal of Mixed Methods Research
Organizational Research Methods
Sociological Methods and Research
Survey Research Methods
Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.
Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο: δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM): έντεκα (11) διαλέξεις
Χρήση ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses του Ιονίου Πανεπιστημίου
Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.)
Χρήση Πλατφόρμας Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.
Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.
το τέλος του εξαμήνου:
Ι. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (50%) με έμφαση στις Κοινωνικές Επιστήμες
ΙΙ. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (50%) με έμφαση στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Παρέχεται αναλυτικός οδηγός / κατευθύνσεις για την εκπόνηση και αξιολόγηση των ατομικών εργασιών, ο οποίος είναι διαθέσιμος στους/στις φοιτητές /τριες από την αρχή του διδακτικού εξαμήνου