Διοίκηση Πολιτιστικών Οργανισμών: εξωστρέφεια, συνεργασίες και στρατηγικές επικοινωνίας


Διδάσκοντες: Κωσταγιόλας Πέτρος
Κωδικός Μαθήματος: MTF201
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DALS162
Σύντομη Περιγραφή:

Το Μεταπτυχιακό Μάθημα «Διοίκηση Πολιτιστικών Οργανισμών: Εξωστρέφεια, Συνεργασίες και Στρατηγικές Επικοινωνίας» περιλαμβάνει τρεις βασικές θεματικές ενότητες: Η πρώτη αναφέρεται στα βασικά θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα διοίκησης πολιτισμικών φορέων, η δεύτερη πραγματεύεται εξειδικευμένα εργαλεία / προσεγγίσεις εξωστρέφειας, συνεργασιών και στρατηγικών επικοινωνίας και η τρίτη παρέχει μελέτες περίπτωσης από το Ελληνικό και Διεθνές περιβάλλον.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σκοπός του Μαθήματος «Διοίκηση Πολιτιστικών Οργανισμών: Εξωστρέφεια, Συνεργασίες και Στρατηγικές Επικοινωνίας» είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με θέματα διοίκησης πολιτισμικών φορέων, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου επιχειρησιακού περιβάλλοντος, το οποίο χαρακτηρίζεται από έντονες μεταβολές, νέους ρόλους, υπηρεσίες και καινοτόμα συστήματα λειτουργίας των πολιτισμικών φορέων. Η οικονομία και η κοινωνία έχουν στραφεί προς τις κατευθύνσεις και τις προκλήσεις της Νέας και Δημιουργικής Οικονομίας, αναδεικνύοντας τις αξίες που πηγάζουν από το πολιτιστικό απόθεμα. Η διοίκηση ενσωματώνει αυτές τις νέες τάσεις και καταστάσεις, με αποτέλεσμα να αναπροσαρμόζουν ή/και να ανανεωθούν πρωθύστερες πρακτικές. Τα νέα διοικητικά παραδείγματα έχουν συχνά εξωστρεφή χαρακτήρα και απομακρύνονται όλο και περισσότερο από την εσωστρέφεια των αντίστοιχων παραδοσιακών οργανώσεων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν: 

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των βασικών λειτουργιών διοίκησης πολιτιστικών οργανισμών. 

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του θεσμικού ― επιχειρησιακού περιβάλλοντος των πολιτισμικών φορέων σε κρατικό, εθνικό, ευρωπαϊκό, και διεθνές επίπεδο.

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των τάσεων που χαρακτηρίζουν και επηρεάζουν τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα.

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της σημασίας του πολιτισμικού προϊόντος στο πλαίσιο της Νέας Οικονομίας.

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του σχεδιασμού και της ανάπτυξης στρατηγικών μάρκετινγκ και επικοινωνίας στο πλαίσιο των πολιτισμικών φορέων.

·         Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της διοίκησης ποιότητας και της διαπίστευσης πολιτισμικών φορέων.

Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση στην κατανόηση των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών.  

Περιεχόμενο (Syllabus):

Η εβδομαδιαία διάρθρωση του Μαθήματος έχει ως ακολούθως: 

  • 1η Εβδομάδα: Γνωριμία με τους /τις φοιτητές /τριες και καθορισμός του πλαισίου Μαθήματος –Πολιτιστικές Βιομηχανίες και το πολιτισμικό προϊόν – ανάγκη για σύγχρονη διοίκηση και η σημασία της
  • 2η Εβδομάδα: Οι πολιτισμικοί φορείς: κατηγορίες, μορφές και ταξινομήσεις, Βασικές λειτουργίες σύγχρονης διοίκησης με έμφαση στους πολιτισμικούς  φορείς, η έννοια των επιδράσεων
  • 3η Εβδομάδα: Επιχειρησιακό περιβάλλον διοίκησης: θεσμοί, πολιτικές και νομοθεσία που διέπει τους πολιτισμικούς φορείς, κλαδικές μελέτες και στατιστικά
  • 4η Εβδομάδα: Εκπόνηση εργασιών – πηγές επιστημονικής πληροφόρησης, στο πλαίσιο του μαθήματος
  • 5η Εβδομάδα: Η έννοια της διακυβέρνησης πολιτιστικών οργανισμών: παραδείγματα μορφών / τύπων διακυβέρνησης
  • 6η Εβδομάδα: Μάρκετινγκ και κανάλια επικοινωνίας πολιτισμικών φορέων
  • 7η Εβδομάδα: Παραδείγματα σχεδιασμών μάρκετινγκ και πλαίσια μάρκετινγκ πολιτιστικών οργανισμών
  • 8η Εβδομάδα: Διαχείριση αλλαγών σε πολιτιστικούς οργανισμούς
  • 9η Εβδομάδα: Καινοτομία και επιχειρηματικότητα στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες
  • 10η Εβδομάδα: Βιβλιογραφία και μελέτες περίπτωσης από τον χώρο των Βιβλιοθηκών και Αρχείων
  • 11η Εβδομάδα: Βιβλιογραφία και μελέτες περίπτωσης από τον χώρο των Μουσείων και Αρχαιολογικών χώρων
  • 12η Εβδομάδα: Βιβλιογραφία και μελέτες περίπτωσης από τον χώρο των εκδοτικών οίκων και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
  • 13η Εβδομάδα: Προσκεκλημένοι Ομιλητές/ Ομιλήτριες & Εργασίες Μαθήματος

Στο πλαίσιο του Μαθήματος, διεξάγουν ωριαίες διαλέξεις προσκεκλημένοι ομιλητές για τη σημασία της Διοίκησης Πολιτιστικών Οργανισμών.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

 

Addis, M., & Rurale, A. (Eds.). (2020). Managing the cultural business: Avoiding mistakes, finding success. Routledge.

Ambrose, T., & Paine, C. (2006). Museum basics: the international handbook. Routledge.

Bradford, H. (2005). A new framework for museum marketing. In Museum management (pp. 41-51). Routledge.

de las Heras-Pedrosa, C., Iglesias-Sánchez, P. P., Jambrino-Maldonado, C., López-Delgado, P., & Galarza-Fernández, E. (2023). Museum communication management in digital ecosystems. Impact of COVID-19 on digital strategy. Museum Management and Curatorship38(5), 548-570.

Fopp, M. (2012). Managing museums and galleries. Routledge.

Gilmore, A., & Rentschler, R. (2002). Changes in museum management: A custodial or marketing emphasis?. Journal of management development21(10), 745-760.

Goulding, C. (2000). The museum environment and the visitor experience. European Journal of marketing34(3/4), 261-278.

Hatton, A. (2012). The conceptual roots of modern museum management dilemmas. Museum Management and Curatorship27(2), 129-147.

Jung, Y. (2021). Transforming museum management: evidence-based change through open systems theory. Routledge.

Kann-Rasmussen, N. (2019). The collaborating cultural organization: Legitimation through partnerships. The Journal of Arts Management, Law, and Society49(5), 307-323.

Liu, J. C. (2019). Cultural Management: Managing Culture? Or Culturizing Management?. Cultural Management, 171.

Marty, P. F. (2008). Museum websites and museum visitors: digital museum resources and their use. Museum Management and Curatorship23(1), 81-99.

Marty, P. F. (2009). An introduction to digital convergence: libraries, archives, and museums in the information age. Museum Management and Curatorship24(4), 295-298.

McPherson, G. (2006). Public memories and private tastes: The shifting definitions of museums and their visitors in the UK. Museum Management and Curatorship21(1), 44-57.

Reussner, E. M. (2003). Strategic management for visitor-oriented museums: A change of focus. The International Journal of Cultural Policy9(1), 95-108.

Schouten, F., & Houtgraaf, D. (1995). The management of communication: a systematic approach to the design of museum displays. Museum Management and Curatorship14(3), 299-307.

Simone, C., Cerquetti, M., & La Sala, A. (2021). Museums in the Infosphere: Reshaping value creation. Museum Management and Curatorship36(4), 322-341.

Tobelem, J. M. (2007). The marketing approach in museums. In Museum management and marketing (pp. 294-312). Routledge.

Waltl, C. (2006). Museums for visitors: Audience development-A crucial role for successful museum management strategies. Intercom2006, 1-7.

Zan, L. (2000). Management and the British museum. Museum Management and Curatorship18(3), 221-270.

 

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Collection and Curation

Curator

International Journal of Cultural Property

International Journal of Intangible Heritage

Journal of Museum Education

Museum and Society

Museum International

Museum Management and Curatorship

Visitor Studies

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.

Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο: δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM): έντεκα (11) διαλέξεις 

Χρήση ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses του Ιονίου Πανεπιστημίου

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου  (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.)

Χρήση Πλατφόρμας Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.

Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Ι. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (80%) 

ΙΙ. Συμμετοχή σε ομαδικές ασκήσεις (20%) 

Παρέχεται αναλυτικός οδηγός / κατευθύνσεις για την εκπόνηση των ατομικών εργασιών, ο οποίος είναι διαθέσιμος στους/στις φοιτητές /τριες από την αρχή του διδακτικού εξαμήνου.


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας