Το Μεταπτυχιακό Μάθημα «Διοίκηση Πολιτιστικών Οργανισμών: Εξωστρέφεια, Συνεργασίες και Στρατηγικές Επικοινωνίας» περιλαμβάνει τρεις βασικές θεματικές ενότητες: Η πρώτη αναφέρεται στα βασικά θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα διοίκησης πολιτισμικών φορέων, η δεύτερη πραγματεύεται εξειδικευμένα εργαλεία / προσεγγίσεις εξωστρέφειας, συνεργασιών και στρατηγικών επικοινωνίας και η τρίτη παρέχει μελέτες περίπτωσης από το Ελληνικό και Διεθνές περιβάλλον.
Σκοπός του Μαθήματος «Διοίκηση Πολιτιστικών Οργανισμών: Εξωστρέφεια, Συνεργασίες και Στρατηγικές Επικοινωνίας» είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με θέματα διοίκησης πολιτισμικών φορέων, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου επιχειρησιακού περιβάλλοντος, το οποίο χαρακτηρίζεται από έντονες μεταβολές, νέους ρόλους, υπηρεσίες και καινοτόμα συστήματα λειτουργίας των πολιτισμικών φορέων. Η οικονομία και η κοινωνία έχουν στραφεί προς τις κατευθύνσεις και τις προκλήσεις της Νέας και Δημιουργικής Οικονομίας, αναδεικνύοντας τις αξίες που πηγάζουν από το πολιτιστικό απόθεμα. Η διοίκηση ενσωματώνει αυτές τις νέες τάσεις και καταστάσεις, με αποτέλεσμα να αναπροσαρμόζουν ή/και να ανανεωθούν πρωθύστερες πρακτικές. Τα νέα διοικητικά παραδείγματα έχουν συχνά εξωστρεφή χαρακτήρα και απομακρύνονται όλο και περισσότερο από την εσωστρέφεια των αντίστοιχων παραδοσιακών οργανώσεων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν: · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των βασικών λειτουργιών διοίκησης πολιτιστικών οργανισμών. · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του θεσμικού ― επιχειρησιακού περιβάλλοντος των πολιτισμικών φορέων σε κρατικό, εθνικό, ευρωπαϊκό, και διεθνές επίπεδο. · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των τάσεων που χαρακτηρίζουν και επηρεάζουν τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της σημασίας του πολιτισμικού προϊόντος στο πλαίσιο της Νέας Οικονομίας. · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του σχεδιασμού και της ανάπτυξης στρατηγικών μάρκετινγκ και επικοινωνίας στο πλαίσιο των πολιτισμικών φορέων. · Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση της διοίκησης ποιότητας και της διαπίστευσης πολιτισμικών φορέων. |
Αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση στην κατανόηση των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών.
Η εβδομαδιαία διάρθρωση του Μαθήματος έχει ως ακολούθως:
Στο πλαίσιο του Μαθήματος, διεξάγουν ωριαίες διαλέξεις προσκεκλημένοι ομιλητές για τη σημασία της Διοίκησης Πολιτιστικών Οργανισμών.
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Addis, M., & Rurale, A. (Eds.). (2020). Managing the cultural business: Avoiding mistakes, finding success. Routledge.
Ambrose, T., & Paine, C. (2006). Museum basics: the international handbook. Routledge.
Bradford, H. (2005). A new framework for museum marketing. In Museum management (pp. 41-51). Routledge.
de las Heras-Pedrosa, C., Iglesias-Sánchez, P. P., Jambrino-Maldonado, C., López-Delgado, P., & Galarza-Fernández, E. (2023). Museum communication management in digital ecosystems. Impact of COVID-19 on digital strategy. Museum Management and Curatorship, 38(5), 548-570.
Fopp, M. (2012). Managing museums and galleries. Routledge.
Gilmore, A., & Rentschler, R. (2002). Changes in museum management: A custodial or marketing emphasis?. Journal of management development, 21(10), 745-760.
Goulding, C. (2000). The museum environment and the visitor experience. European Journal of marketing, 34(3/4), 261-278.
Hatton, A. (2012). The conceptual roots of modern museum management dilemmas. Museum Management and Curatorship, 27(2), 129-147.
Jung, Y. (2021). Transforming museum management: evidence-based change through open systems theory. Routledge.
Kann-Rasmussen, N. (2019). The collaborating cultural organization: Legitimation through partnerships. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 49(5), 307-323.
Liu, J. C. (2019). Cultural Management: Managing Culture? Or Culturizing Management?. Cultural Management, 171.
Marty, P. F. (2008). Museum websites and museum visitors: digital museum resources and their use. Museum Management and Curatorship, 23(1), 81-99.
Marty, P. F. (2009). An introduction to digital convergence: libraries, archives, and museums in the information age. Museum Management and Curatorship, 24(4), 295-298.
McPherson, G. (2006). Public memories and private tastes: The shifting definitions of museums and their visitors in the UK. Museum Management and Curatorship, 21(1), 44-57.
Reussner, E. M. (2003). Strategic management for visitor-oriented museums: A change of focus. The International Journal of Cultural Policy, 9(1), 95-108.
Schouten, F., & Houtgraaf, D. (1995). The management of communication: a systematic approach to the design of museum displays. Museum Management and Curatorship, 14(3), 299-307.
Simone, C., Cerquetti, M., & La Sala, A. (2021). Museums in the Infosphere: Reshaping value creation. Museum Management and Curatorship, 36(4), 322-341.
Tobelem, J. M. (2007). The marketing approach in museums. In Museum management and marketing (pp. 294-312). Routledge.
Waltl, C. (2006). Museums for visitors: Audience development-A crucial role for successful museum management strategies. Intercom, 2006, 1-7.
Zan, L. (2000). Management and the British museum. Museum Management and Curatorship, 18(3), 221-270.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
International Journal of Cultural Property
International Journal of Intangible Heritage
Museum Management and Curatorship
Συνδυασμός εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης με δια ζώσης διδασκαλία.
Δια ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο: δυο (2) διαλέξεις ανά εξάμηνο.
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (χρήση σύγχρονης πλατφόρμας ZOOM): έντεκα (11) διαλέξεις
Χρήση ασύγχρονης πλατφόρμας Opencourses του Ιονίου Πανεπιστημίου
Υποστήριξη διδασκαλίας/μαθησιακής διαδικασίας μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open courses του Ιονίου Πανεπιστημίου (χώρος εγγράφων, ανακοινώσεις, ανάρτηση σημειώσεων και αρχείων, ομάδες χρηστών, online εργασίες μαθήματος, ανταλλαγή αρχείων κ.ό.κ.)
Χρήση Πλατφόρμας Zoom για τη σύγχρονη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/τριες.
Χρήση προγράμματος γλωσσικής επεξεργασίας Turnitin για τον έλεγχο ομοιότητας κειμένων κατά την εκπόνηση και αξιολόγηση εργασιών και ασκήσεων μαθήματος.
Ι. Εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας (80%)
ΙΙ. Συμμετοχή σε ομαδικές ασκήσεις (20%)
Παρέχεται αναλυτικός οδηγός / κατευθύνσεις για την εκπόνηση των ατομικών εργασιών, ο οποίος είναι διαθέσιμος στους/στις φοιτητές /τριες από την αρχή του διδακτικού εξαμήνου.